Nieuwe iPhone?

Yes! Eindelijk die nieuwe iPhone. Snel de nieuwe telefoon aanzetten, het popupje verschijnt om de data te synchroniseren tussen de beide foons en een kleine drie kwartier verder is de synchronisatie klaar. De oude telefoon stelt zelfs voor zichzelf te wissen. Makkelijk. Doe maar natuurlijk.

En dan.. oeps! Er werkt van alles niet meer op de nieuwe foon. Bankpassen zijn verdwenen uit de Wallet, 2FA werkt niet meer en er gaat nog veel meer fout. Op deze pagina stel ik graag een overzichtje samen van puntjes om rekening mee te houden. Vaak is er wel een oplossing voor deze luxe-problemen, maar moet je er wel even rekening mee houden 🙂

Algemeen:
Uiteraard zet je de simkaart over direct voordat je start met het synchroniseren van de data. Dit is nodig voor de sms-authenticatie in bijvoorbeeld Whatsapp.
In Whatsapp (maar vast ook in Telegram, Signal etc) komen nog appjes binnen op de oude foon totdat Whatsapp op de nieuwe foon is geactiveerd. Deze appjes gaan verloren. Ze worden niet op de nieuwe foon ontvangen.

Bankieren:
– bunq: hier moet je de volledige procedure voor het inloggen op je account doorlopen. En aangezien de support van bunq tegenwoordig niet de snelste meer is kan dit erg vervelend zijn. Ik zoek nog naar een snellere oplossing.
– rabobank: verassend genoeg is de Rabobank nog de meest veilige EN simpele bank om opnieuw op je mobiel aan de praat te krijgen. Gewoon met de Raboreader die iedere Rabobank klant in huis heeft.
– ING: inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord en het scannen van een rijbewijs was voldoende om volledig toegang te krijgen tot het account.

2FA (Authenticators):
– Microsoft authenticator: toch eens uitzoeken hoe hier een back-up van gemaakt kan worden. Ik moet alle accounts opnieuw toevoegen. Dit wordt een moeilijke en tijdrovende klus, omdat ik deze accounts gebruik buiten de beveiligde netwerken.
–> aanvulling: De Microsoft Authenticator kan back-ups maken van zijn tokens, mits je een persoonlijk Microsoft account hebt. Dit moet ik nog testen 🙂
– Authy: hier had ik geen beveiliging aan staan, waardoor ik gewoon verder kon werken in Authy alsof ik de oude foon nog had. Ook een uitzoekklusje dus, want dit is net iets minder veilig dan wat ik voor ogen had 🙂
– MobilePass+: deze registratie ging verloren en moest via de servicedesk opnieuw gekoppeld worden.
– DigiD: met gebruikersnaam/wachtwoord en een redelijk recent legitimatiebewijs kom je eenvoudig weer in de DigiD-app.

Beveiliging:
– Ring: toestelregistratie gaat verloren. Opnieuw inloggen op je Ring.com-account.

Wallet:
– alle bankpassen gaan verloren. Koppel eerst de bankaccounts, omdat de bankpassen via de bank-apps worden toegevoegd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *